Alle berichten

Nieuws

  • Nieuwe publicatie: Vondsten uit het Leerwrak bij Texel

    In kannen en kruiken, studies over middeleeuws en post-middeleeuws aardewerk en glas aangeboden aan Hemmy Clevis, schreef Michiel Bartels een artikel over het leerwrak bij Texel. Naast het aardewerk wordt aandacht besteed aan de inventaris en vondstomstandigheden van het scheepswrak. Het artikel “Het Leerwrak bij Texel: Russisch leer en andere vondsten van een Hollandse koopvaarder […]

    Verder lezen
  • Jaarverslag LWAOW 2021

    Ondanks de beperkingen ten gevolge van de corona pandemie zijn er in 2021 door de LWAOW toch een aantal projecten en activiteiten uitgevoerd. Een aantal hiervan zijn in een beknopt jaarverslag opgenomen. Klik hier voor de digtale versie van het jaarverslag.

    Verder lezen
  • nieuwe publicaties: Drijfhout, deining en dadendrang
    Vijftig jaar duikende archeologie rond Texel (1970-2020).

    Al meer dan 50 jaar wordt er rond het Waddeneiland Texel gedoken op wrakken. Dit duikwerk heeft geleid tot veel kennis over de lading van de schepen, de schepen zelf en scheepvaart. Diverse groepen participeerden in dit duikwerk maar ook in het ondersteunend beleid en deden dit allemaal op hun eigen manier. Vanuit deze groepen […]

    Verder lezen
  • Bundel Maritieme Vindplaatsen 2

    Op zaterdag 28 september werd op het Forteiland Pampus, tijdens de viering van het 25 jarig jubileum van de LWAOW, de Bundel Maritieme Vindplaatsen 2 gepresenteerd. Belangrijke uitgangspunt bij de samenstelling van de bundel maritieme vindplaatsen is om bekendheid te geven aan meldingen van kleine maritieme vondsten en de resultaten van onderzoeken van maritieme vindplaatsen […]

    Verder lezen
  • Bijdrage van LWAOW’er Nico Brinck aan Engels onderzoek naar merken op koperen huidplaten bij houten schepen

    Om houten schepen tegen aantasting van onder andere de paalworm te beschermen werden deze vaak met koperen platen bekleed. Deze koperen platen zijn vaak voorzien van een merkteken van de scheepswerf waar zij werden aangebracht of van de plaatwalserij waar zij waren vervaardigd. Ook in Nederlandse wateren zijn wrakken die met koperen platen bekleed waren […]

    Verder lezen
  • Proefschrift van maritiem archeoloog Martijn Manders. Hoe beheren we ons onderwatererfgoed?

    Hoe beheren we ons onderwatererfgoed? Dat is de hoofdvraag van het proefschrift van maritiem archeoloog Martijn Manders. Het proefschrift laat aan de hand van een testgebied –het Westelijk deel van de Waddenzee rondom de oude rede vanb Texel- zien waar de bedreigingen voor het onderwater cultureel erfgoed liggen, hoe deze zijn te verzachten en op […]

    Verder lezen
  • Erfgoedprijs 2018 Gemeente Texel

    De Duikclub Texel heeft de door de Gemeente Texel ingestelde Erfgoedprijs 2018 ontvangen. De Duikclub ontving de prijs vanwege de betrokkenheid bij de pilot ‘Onderwaterarcheologie’. Zonder hun jarenlange inzet waren de historische erfstukken verborgen gebleven of uiteindelijk opgelost.

    Verder lezen
  • Jef van den Akker Award 2018

    Op zaterdag 20 januari is op de jaarlijkse Schervendag van de LWAOW ook weer aandacht besteed aan de toekenning van de Jef van den Akker Award. De Award wordt uitgereikt aan iemand die zich het afgelopen jaar op één of meerdere wijzen verdienstelijk heeft gemaakt als erfgoedbeoefenaar in de maritieme archeologie op het gebied van: […]

    Verder lezen
  • Handleidingen fotogrammetrie en 3D-print

    Hans van der Weide, lid van de LWAOW en secretaris van STIMON heeft een handleiding voor fotogrammetrie onder water samengesteld. Zij ervaringen met deze manier van documenteren van scheepwrakken onder water wil hij met anderen delen. Hij hoopt dat deze handleiding  ook anderen aanzet om met fotogrammetrie onderwater te experimenteren en ervaringen uit te wisselen. […]

    Verder lezen
  • Vastloper nekslag voor duikschip

    Van Nico Brink ontvangen wij het droevige bericht dat het duikteam Ecuador noodgedwongen afscheid moet nemen van hun duikschip de Ursus. Velen van ons kennen het duikschip dat nu na jarenlange trouwe dienst helaas moet worden gesloopt. De oorzaak hiervan is een vastloper van de scheepsmotor. De Ursus, waarmee ruim 1500 reizen zijn gemaakt was […]

    Verder lezen