Archeologie aan de Basis

Archeologie aan de basis.

De  AWN Lek- en Merwestreek organiseerde in het najaar van 2016 voor het eerst een lessenreeks archeologie voor Dordtse basisschoolleerlingen: Archeologie aan de Basis.

Archeologie aan de Basis is een lesreeks van vijf lessen voor groep 7/8, georganiseerd door de AWN vrijwilligers in de archeologie. Het betrof een educatieve pilot op het gebied van geschiedenis, erfgoed en archeologie in samenwerking met de John F. Kennedyschool locatie Eddingtonweg (Openbaar Primair Onderwijs Dordrecht), gesteund door de gemeentelijke afdeling Monumenten en Archeologie, het Dordrechts Museum en de provincie Zuid-Holland.

Het is een streven om minimaal èèn keer per jaar deze cursus te organiseren.


De cursus bestaat in principe uit 5 lesonderdelen.

Les 1 : Oriëntatie op archeologie.             

Na ontvangst en rondleiding in de werkruimte volgt een excursie naar de keldertentoonstelling in het museum Het Hof van Nederland. De deelnemers maken een opdracht over de tentoonstelling in het museum. Daarna volgt een wandeling door Dordrecht langs archeologische/bouwhistorische bezienswaardigheden.


Ontvangst in de werkruimte van de AWN


Les 2 : Prehistorie.

De les begint met een powerpointpresentatie over de prehistorie.

Na de pauze volgt er een practicum waarbij de scholieren in groepen worden gesplitst.

De eerste groep krijgt een demonstratie vuursteen bewerken, de tweede groep gaat naar buiten om te proberen vuur te maken met een vuurboog. De derde groep maakt prehistorische drinkbekers van klei, die op een later tijdstip worden gebakken in de oven.


De deelnemers krijgen een demonstratie vuursteen bewerken


Met een vuurboog een vuurtje maken valt best nog wel tegen


Onder deskundige begeleiding  maken de scholieren een beker van klei


Les 3 : Romeinse tijd.

Ook deze les begint met een powerpointpresentatie maar dan over de Romeinse tijd.

Na de pauze worden de scholieren weer in groepen gesplitst voor de practicum opdrachten.

De scholieren kunnen een Romeinse fibula (mantelspeld) maken, zich verkleden als een Romein(se), met blokken een Romaanse boog maken, een replica maken van een Romeinse munt en schrijven op een wasplankje.


Een fibula (mantelspeld) maken vergt wel enige handigheid


Met houten blokken een Romaanse boog stapelen


Je naam schrijven in Romeinse letters op een wasplankje


Verkleden als een Romeinse keizer of een rijke dame

Les 4 : De Middeleeuwen 1.

De les over de Middeleeuwen speelt zich af  bij het Huis te Merwede aan de Kerkeplaat op De Staart. In deze les staan archeologie en de Middeleeuwen centraal. De leerlingen krijgen les in archeologisch veldmeten, moeten meetopdrachten aan de kasteelruine uitvoeren en gaan aan de slag met een reenactor van de Kasteelschutters uit Rotterdam. Ze leren over middeleeuwse wapens en krijgen les in boogschieten.


Met een Total Station metingen uitvoeren bij Huis te Merwede


Les in boogschieten van de Kasteelschutters


Les 5 : De Middeleeuwen 2.

De laatste les gaat ook over de Middeleeuwen en speelt zich af op twee locaties.

Eerst wordt een bezoek gebracht aan het Huis Scharlaken aan De Waag in Dordrecht.

Dit huis werd hier al rond 1225 in steen gebouwd als lakenhal. Bij hoge uitzondering wordt de deur naar de ondergrondse beerkelder geopend en krijgen de deelnemers een rondleiding van Jacqueline Hoevenberg van de afdeling Stadsarcheologie Dordrecht.


Rondleiding door de beerkelder van het Huis Scharlaken

Na de pauze wordt de les voortgezet in de werkruimte met het determineren van allerlei soorten materiaal zoals: botten, diverse soorten aardewerk, metaal en sorteren gezeefd materiaal van grachtafval.


Hoe oud is deze scherf en waar werd deze kom voor gebruikt?

Aan het eind van deze les krijgen alle leerlingen een certificaat van deelname uitgereikt.


De deelnemers met hun begeleiders bij de uitreiking van de certificaten