Kwaliteitsverbetering

Inleiding

Total Quality Management (TQM) is een veelomvattend concept om de kwaliteit van een organisatie te verbeteren.

Voor de AWN zijn er een aantal aspecten die van nut kunnen zijn om de kwaliteit van de verschillende processen te bevorderen.

We hebben het dan bijvoorbeeld over zaken als:

Hoe gaan we om met keuzes maken als groep, en hoe voorkomen we dat diegene met de grootste mond het voor het zeggen krijgt.

Hoe maken we een betere afweging als meningen botsen. Hebben we alle facetten van de vraag wel goed bekeken, en hoe weten we dat?

Hebben we wel zicht de voornaamste processen in onze organisatie? Hoe kunnen we dat zichtbaar maken?

en zo voorts.

👉 Een leuk startpunt om te kijken waar het over gaat vindt je hier. Ook vele gereedschappen zijn daar te vinden.

Gereedschappen

Kan dit de bedoeling zijn?

Nee, het is uiteraard de bedoeling dat we de zaken netjes op orde krijgen en houden.

Daar is wel (onderhouds-)werk mee gemoeid! Daar moet dus echt energie in worden gestopt…

⚠🚧

Al vast een eerste gereedschap: Teamhulp: Beslissen als Team.

(Gewogen eindscore)



De Zes Hoeden methode

De zes denkhoeden van Bono, ook wel bekend als de Six Thinking Hats of de denkhoeden methode, van Edward de Bono is een goede techniek en besluitvorming methode voor groepsdiscussie en het individuele denken.

👉 Er is een mooie introductie; klik hier!

of een wat eenvoudigere is hier te vinden.


Business Model Canvas (BMC): Zicht op jouw ‘klanten’

Het business model canvas / bmc is een grafische weergave van een aantal variabelen, die de waarden van een organisatie weergeven. Het business model canvas kan worden ingezet als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een nieuwe organisatie.

👉 Een goede beschrijving vindt je hier!